Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Będzie docelowy model sieci kolejowej. Jak zagwarantować realizację prac?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
01-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Będzie docelowy model sieci kolejowej. Jak zagwarantować realizację prac?
fot. PKP Intercity
W przyszłym roku CPK ma przedstawić docelowy model polskiej sieci kolejowej. Będzie on realizowany analogicznie do prac drogowych prowadzonych konsekwentnie przez GDDKiA. Czy wobec niepewności finansowej uda się utrzymać założenia dokumentu w praktyce?

– Można mieć najfajniejsze idee, koncepcje i projekty, ale jeśli nie będzie na to pieniędzy, nic z tych planów nie będzie – mówił podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie Artur Popko, prezes Budimeksu. Zwrócił uwagę, że finansowanie największych inwestycji kolejowych w Polsce jest i w najbliższym czasie nadal ma być uzależnione głównie od dostępności środków zewnętrznych. CPK i PKP PLK będą zaś w pewnym zakresie rywalizować o te same pieniądze z funduszy UE.

W tym kontekście realizacja planów stoi więc, jego zdaniem, pod znakiem zapytania. – Pieniądze się cudownie nie rozmnożą. Są także inne kraje, trzeba przekonać kilkadziesiąt państw, że środki powinny trafić właśnie tutaj – argumentował. Zaznaczył, że mimo wszystko patrzy w przyszłość z nadzieją. Zapewnił też o gotowości jego firmy do realizacji planowanych inwestycji.

CPK: Po raz pierwszy w historii określimy dążenia

Piotr Rachwalski, członek zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwracał uwagę, że dotychczas w historii Polski nigdy nie było spójnej koncepcji rozwoju sieci kolejowej. Tymczasem już w 1993 r. powstał program budowy sieci dróg ekspresowych i autostrad, który niezależnie od zmian rządów konsekwentnie realizowała GDDKiA. Odpowiedzią na ten problem ma być powstający w strukturach CPK docelowy model sieci kolejowej. – Da to możliwość planowania inwestycji w sposób bardziej racjonalny – przekonywał.

– Mam nadzieję, że w końcu uniezależnimy się od cykli dostępności pieniędzy unijnych, od fal i dołków inwestycyjnych – stwierdził. Spółka chciałaby, by dokument został zatwierdzony w drugim kwartale przyszłego roku. Już teraz Port zakłada przy tym, że do roku 2032 wyda na kolejowy komponent CPK 77 mld zł.

Potrzeba zmian w formule studiów wykonalności?

– Ostatnie 1,5 roku ze względu na znikomą liczbę zamówień na dokumentacje projektowe pokazało, jak istotną rolę spełniają w procesie inwestycyjnym studia wykonalności – przekonywał natomiast Krzysztof Rusiłko z firmy Multiconsult Polska. Mówił, że dawniej sam zastanawiał się nad sensem przygotowywania takich studiów, bo na etapie projektowania i realizacji zawarte w nich założenia ulegają dużym zmianom. Z dzisiejszej perspektywy w kontekście stosowania przez PKP PLK formuły „zaprojektuj i wybuduj” ocenia on, że dokumentacja studialna jest jednak jedynym narzędziem, który daje wykonawcom możliwość kalkulacji cenowej swoich ofert.

Jednocześnie zaproponował on pewne zmiany w formule studiów. Postulował odejście od kierunku uszczegóławiania technicznego takiej dokumentacji na rzecz oparcia się na szczegółowej dokumentacji geologicznej i geodezyjnej. – Pokusiłbym się o stwierdzenie, że może warto już na tym etapie opracować mapę do celów projektowych czy dokumentację geologiczno-inżynierską – mówił. Sugerował także możliwość pozyskiwania decyzji lokalizacyjnej z dużym marginesem terenu mogącego zostać objętym inwestycją. Miałoby to pozwolić na uniknięcie późniejszych problemów podczas realizacji prac
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij